تازه های تکنولوژی ساخت و ساز صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲

در این مقاله می خواهیم در مورد تکنولوژی ساخت و ساز صحبت کنیم و جدید ترین تکنولوزی ها را معرفی کرده تا شما نیز با آن آشنا شوید. تا زمانی که جهان پابرجاست و به سرعت پیشرفت می کند،همزمان با آن فناوری و تکنولوژی نیز در در حال رشد است.وجود فناوری به غیر از زمینه های بهداشتی ،آموزش ،تجارت ،امور مالی ،صنایع دریایی و حتی هنر و فرهنگ، صنعت ساختمان نیز از روندهای نوظهور فناوری عقب نمانده و هر ساله شاهد نوآوری در این زمینه است.

جالب است بدانید،یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی ساختمان سازی است که دانستن تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲ شما را شگفت زده می کند. با این فناوری ها، شرکت های ساختمانی سازه های قوی تر،بهتر و کارآمدتر می توانند تولید کنند. یکی از جدیدترین نوآوری ها در فناوری ساخت و ساز استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای طراحی ساختمان ها است و همچنین،استفاده از فناوری سبز برای ساخت سازه های سازگار با محیط زیست می باشد. براساس تحقیقات موسسه صنعت ساخت و ساز، استفاده از فناوری های پیشرفته می تواند تولید ساختمان سازی را ۳۰ تا ۴۵ درصد افزایش دهد.وقتی از صبحت از تکنولوژی می شود صنعت ساختمان سازی مظلوم واقع می شود و معمولا از قلم می افتد.در حالی که،پروژه های ساختمانی یکی از خلاقانه ترین صنایع موجود در جهان هستند.ساختمان های زیبا و هوشمند در شهرهای بزرگ که هر فردی با دیدن آنها لذت می برد،مدیون خلاقانه‌ترین شکل‌های فناوری ساخت و ساز می باشد. شرکت های زیادی به اهمیت شرکت‌های بیشتری به اهمیت فناوری در ساخت و ساز پی بردند و از آن استفاده کردند،توانستند به موفقیت های زیادی در این زمینه دست یافتند.

تکنولوژی ساخت و ساز چیست؟
فناوری ساخت و ساز اصطلاحی برای انواع فناوری هایی که کاربرد خاصی در صنعت ساختمان دارند.نمونه هایی از فناوری هایی که در پروژه های ساختمانی به کار می رود عبارتند از هوش مصنوعی، نرم افزار BIM،چاپ سه بعدی و غیره که شرایط کار، افزایش کارایی، بهبود سلامت و ایمنی و بسیاری از مزایای دیگر است.

 

نقش تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز چیست؟
از آنجایی که جهان اطراف ما به سرعت در حال تغییر است و همچنان کووید-۱۹ تاثیر منفی خود را به جای گذاشته است،جای تعجب نیست که نیاز به پیشرفت فناوری در فرآیند ساخت و ساز ضروری است و شرکت های ساختمانی چاره ای جز این ندارند که همگام با ین فناوری شوند. دلیل این امر اینکه صنعت ساخت و ساز همیشه نوآورانه ترین در انجام کارهای طراحی، توسعه و ساخت آسمان خراش و غیره به موثرترین روش انجام می شود.علاوه بر این،ایمنی یکی بزرگترین دلایل ضروری بودن فناوری در صنعت ساخت و ساز است.

تأثیرات مثبت تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در ساخت و ساز
تأثیرات مثبت فناوری ساخت و ساز مجموعه ای از پیشرفت هایی است که فرآیند ساخت و ساز را ساده و طراحی آن را به میزان قابل توجهی کارآمدتر کرده است.
اکنون طراحان و معماران می‌توانند ساختمان‌ها و سازه‌ها را به‌جای ترسیم با دست، با فناوری دیجیتال خیلی سریع طراحی کنند و تکنسین ها و سایر کارشناسان می توانند بدون بازدید از ساختمان از راه دور با یکدیگر همکاری کنند.فناوری ساخت و ساز همچنین هزینه های ساخت و ساز را کاهش داده و ساختمان های بادوام تر و هوشمندتر بسازند.

چرا شرکت های ساختمانی از تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان استقبال می کنند؟
صرفه جویی در هزینه، مزیت اصلی استفاده از فناوری است.به حداقل رساندن هزینه های عملیاتی، سود بیشتری نصیب تان می کند.
افزایش بهره وری از طریق نیروی کار کمتر فناوری به کارگران ساختمانی اجازه می دهد تا هوشمندتر کار کنند که این امر به طور قابل توجهی اتلاف زمان را کاهش می دهد.
ساخت و ساز یکی از خطرناک ترین و پرحادثه ترین کارهاست و استفاده از فناوری ها سبب کاهش تصادفات در محل می شود.

تازه های تکنولوژی ساخت و ساز صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲

جدیدترین تکنولوژی ساخت و ساز

جدیدترین تکنولوژی صنعت ساختمان
اسکن لیزری
اسکن لیزری یکی از محبوب ترین تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲ است. ابزارهای اسکن لیزری دقت و کیفیت ساخت و ساز را بهبود می بخشد و در زمان پیمانکاران نیز صرفه جویی می شود. همچنین،تکنیک لیزر سه بعدی همچنین کار دستی و احتمال خطا در ساخت و ساز را کاهش می دهد و در زمان ارزشمند صرفه جویی می کند.این فناوری برای موارد زیر استفاده می شود:

طبقه بندی و بررسی زمین
نقشه برداری تونل
تشخیص عیب ساختاری ساخت و ساز
نقشه برداری از طریق هواپیماهای بدون سرنشین
ارزیابی شهری
تجزیه و تحلیل معابر فاضلاب
با این حال، این فناوری در شرایط خاصی مانند گرد و غبار شدید، باران، برف یا مه کار نمی کند.
سیستم های موقعیت یابی
سیستم های موقعیت یابی ساختمان سازی تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲ که به پیمانکاران این امکان را می دهد که نقشه دقیق محل ساخت و ساز را ترسیم کنند. این سیستم نقش حیاتی در ساخت و ساز دارد و می توانند زمان کار را کاهش و در عین حال بودجه شما را افزایش دهند. یک سیستم موقعیت یابی ساختمان شما را قادر می سازد تا تجزیه و تحلیل اولیه ساختمان را بدون نقشه برداری داشته باشید.

واقعیت مجازی
AR یا واقعیت مجازی به تیم های ساخت و ساز کمک می کند تا با ارائه یک نمای سه بعدی از ساختمان و فضاهای داخلی آن تمام عناصر طراحی را به تصویر بکشند.همچنین،افزایش ایمنی کارگران است. ساخت و ساز ساختمانی بسیار پرخطر است و کارگران مجبورند با تجهیزات سنگین و اشیاء تیز کار کنند. اما واقعیت مجازی سناریوهایی را شبیه‌سازی می‌کند تا کارگران اقدامات احتیاطی ایمنی که باید در ساخت‌وساز اعمال شوند، را بفهمند. چنین آموزش هایی به کارگران کمک می کند از اشتباهات خود بیاموزند و بدون به خطر انداختن جانشان ساخت و ساز کنند.

ساخت و ساز مدولار و پیش ساخته
ساخت و ساز مدولار و پیش ساخته، که در آن سازه در خارج از محل مورد نظر ساخته می شود و سپس به محل مورد نظر مشتری تحویل داده می شود، با افزایش محبوبیت بسیاری مواجه است. این فناوری در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کند و زمان ساخت تا ۵۰٪ کاهش می یابد.

کلاه ایمنی
فناوری پوشیدنی که ما هر روزه از آنها در ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند خود استفاده می کنیم، در فضای ساخت و ساز نیز جا باز کرده اند.به عنوان نمونه،کیت‌هایی اختراع شده است که روی کلاه‌های کارگان نصب می شوند و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های ایمنی پیشرفته را برای آنان فراهم می‌کنند.
یکی دیگر از قابلیت‌های این فناوری اینکه می‌تواند سقوط کارگر را تشخیص دهد و تماس اضطراری با امدادگران برقرار کند.

سیستم نظارتی هوشمند
این فناوری یک سیستم نظارت است که از حسگرها برای نظارت بر نقاط قوت و ضعف ساخت و ساز استفاده میکند. این فناوری همچنین می‌تواند در محیط‌های طبیعی، مانند ریزش سنگ و معادن، برای ارزیابی ایمنی مورد استفاده قرار گیرد و تیم ساخت و ساز در محل را از هرگونه شرایط خطرناک آگاه می‌کند.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یا AI یکی از تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲ است که پیشرفت کلیدی برای بسیاری از صنایع از جمله ساخت و ساز فراهم کرده است. هوش مصنوعی به صنعت ساخت و ساز این امکان را می دهد که سریعتر و کارآمدتر ساختمان سازی را تمام کنند و تا ۱۵ درصد در هزینه و مدت زمان پروژه صرفه جویی کنند.

نرم افزار BIM
BIM یا مدل سازی اطلاعات یک پیشرفت کلیدی در فناوری ساخت و ساز است که مدیران می‌توانند مدل‌های سه‌بعدی هوشمندی از پروژه‌های ساختمانی خود ایجاد و از برنامه ریزی و طراحی گرفته تا تعمیر و نگهداری ساختمان را ارتقا دهند.

اسکلت بیرونی
یکی از تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲، استفاده از اسکلت بیرونی در صنعت ساخت و ساز است.اسکلت‌های بیرونی یکی از فناوری‌های پوشیدنی هستند که هدف آن به حداقل رساندن فشار و آسیب به بدن کارگران است و در عین حال افزایش بهره وری آنان می باشد. انواع مختلفی از اسکلت های بیرونی وجود دارد که همه آنها هدف خاص خود را دارند. از قبیل:

چکمه‌ های هوشمند: چکمه‌های هوشمند از راه رفتن و برخورد کارگران بر روی مصالح پر خطر جلوگیری می کند.
کلاه سخت هوشمند: این نوع کلاه با سنجش امواج مغزی، از خواب آلودگی کارگران حین کار جلوگیری می کند.
دستکش های برقی: دستکش های برقی مهارت و قدرت کارگران را افزایش می دهند و به کاهش آسیب های بیشتر کمک می کند.
سایر پوشیدنی‌ ها، مانند ساعت‌های هوشمند، مانیتورها و عینک‌ها، ایمنی کارگران را نه تنها بهبود می‌بخشند، بلکه خستگی آنها را رفع می کند.

تازه های تکنولوژی ساخت و ساز صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲

کارگران انسان نما
کمبود نیروی کار در صنایع ساخت و ساز جهان را به زانو درآورده است ،محققان ژاپنی فناوری نیروی کار انسان نما به نام HRP-5P را اختراع کردند که که قادر است وظایف فیزیکی مانند نصب دیوار خشک یا آجرکاری را انجام دهند.به همین ترتیب،صرفج جویی در نیروی کار شوند.

ربات ها
در حال حاضر انواع ربات ها برای انجام کارهای عادی و معمولی ساخت و ساز مانند آجر چینی و تعمیر زیرساخت ها در مکان های سیل زده یا صعب العبور که برای کارگران انسانی خطرناک تلقی می شوند، وجود دارند که کار ساخت و ساز را بسیار آسان کرده است.

بتن خود ترمیم شونده
سیمان یکی از پرکاربردترین مواد در ساخت و ساز است، اما همچنین یکی از بزرگترین عوامل انتشار مضر کربن است و مسئول حدود ۷ درصد از انتشار سالانه جهانی است. بتن خود ترمیم شونده با استفاده از ترکیبی از شکاف و ترک خوردن بتن جلوگیری می کند که تاثیر بسزایی در ساخت و ساز دارد.

عایق کاری
مواد عایق در سراسر صنعت ساخت و ساز اهمیت فزاینده و کارآمدی دارند. هرساله هدر رفت انرژی از طریق دیوارهای ساختمان هزینه های گزاف بر روی دست صاحبخانه های تجاری و مسکونی می گذارد.درحالی که فناوری توسعه یافته عایق برودتی، یکی از مؤثرترین مواد ساختمانی که تا بیش از ۴۰ درصد از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.

شیشه فتوولتائیک
یکی از هیجان‌انگیزترین فن‌آوری‌های جدید مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز و از تازه های تکنولوژی صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۲ ، شیشه‌های فتوولتائیک است که به ساختمان‌ها کمک میکند تا کل پوشش ساختمان را به یک پنل خورشیدی برای تولید برق تبدیل کند . شیشه های فتوولتائیک به عنوان یک مصالح ساختمانی علاوه بر صرفه جویی در قبوض انرژی ،هزینه بسیار ناچیز نسبت به شیشه سنتی دارند.

نتیجه
فناوری ساخت و ساز پیشرفتی جدایی ناپذیر در جهانی شدن سرمایه است. برای افزایش رونق کلی جهان و رقابتی ماندن، بخش‌ های املاک و مستغلات و ساخت‌ و ساز باید گامی تازه های تکنولوژی ساخت و ساز ساختمان در سال ۲۰۲۲ را بررسی و بهترین شکل پیاده سازی کرد تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *